Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Profilaktyczno-Wychowawczym, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
W swojej działalności szkoła:
- zapewniania bezpieczne i higieniczne warunki pobytu uczniów w szkole i dzieci w przedszkolu oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę;
- organizuje system opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
- kształtuje środowisko wychowawcze, umożliwiające pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny wychowanków i uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów, objętych ramowym planem nauczania;
- rozpoznaje możliwości psychofizyczne oraz indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne wychowanków i uczniów, i wykorzystuje wyniki diagnoz w procesie uczenia i nauczania;
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną wychowankom i uczniom, ich rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
- organizuje obowiązkowe i nadobowiązkowe zajęcia dydaktyczne z zachowaniem zasad higieny psychicznej;
- dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych wychowanków i uczniów lub poszczególnego ucznia;
- wyposaża szkołę i przedszkole w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły;
- organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- wspomaga wychowawczo rolę rodziców;
- umożliwia uczniom i wychowankom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- zapewnia, w miarę posiadanych środków, opiekę i pomoc materialną wychowankom i uczniom pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
- sprawuje opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
- naucza języki obce poprzez dostosowywanie ich nauczania do poziomu przygotowania uczniów;
- wprowadza wychowanków i uczniów w świat literatury, ugruntowuje ich zainteresowania czytelnicze oraz wyposaża w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów literackich;
- podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi;
- zapewnia opiekę zdrowotną przez odpowiednią służbę zdrowia;
- przygotowuje uczniów do podejmowania przemyślanych decyzji, poprzez umożliwienie im samodzielnego wyboru części zajęć edukacyjnych;
- kształtuje aktywność społeczną i umiejętność spędzania wolnego czasu;
- rozwija u uczniów dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętność tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
- zapewnia opiekę uczniom wymagającym opieki pozalekcyjnej poprzez zorganizowanie świetlicy szkolnej;
- organizuje stołówkę szkolną;
- współdziała ze środowiskiem wspierającym szkołę m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole;
- kształtuje postawy obywatelskie, poszanowanie tradycji i kultury narodowej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji;
- upowszechniania wśród wychowanków i uczniów wiedzy ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska;
- zapobiega wszelkiej dyskryminacji;
- stwarza warunki do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach z różnych przedmiotów;
- prowadzeni edukację medialną w celu przygotowania wychowanków i uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów;
- egzekwuje obowiązek szkolny w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- dokumentuje procesu dydaktyczny, opiekuńczy i wychowawczy, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji.
KOMPETENCJE i ZADANIA dyrektora szkoły
1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: