INFO

ul. Szkolna 5,
48-118 Lisięcice

Administrator

 03. 04.2020r.

Po co komu woda?

Na to kluczowe pytanie spróbujemy sobie odpowiedzieć na dzisiejszych zajęciach.

Na początek rozwiąż zagadkę:

Znajdziesz ją w rzece i w morzu też,

Spada z nieba, gdy leje deszcz. W garnku nam wrze i z kranu kapie,

Niebieski kolor przybrała na mapie.

Znasz rozwiązanie tej zagadki? Chyba nie było trudno, To oczywiście woda.

Zastanów się, do czego jest potrzebna woda człowiekowi?

Jak myślisz, czy tylko ludziom potrzebna jest woda?

Czy wiesz, że woda w przyrodzie występuje w trzech postaciach czyli ma trzy stany skupienia. Może występować jako ciecz, na przykład w rzekach, jeziorach, morzach, stawach, kałużach, oceanach. Może też zamienić się w lód. Dzieje się tak gdy temperatura będzie poniżej zera – mówimy wtedy, że jest mróz. Woda także może zamieniać się w parę wodną i stać się niewidzialną. Wiesz, że woda paruje w każdej temperaturze? Im wyższa temperatura czyli im cieplej tym szybciej woda paruje. To dlatego właśnie, gdy mama rozwiesi wyprane pranie, ono po pewnym czasie stanie się suche i woda z niego zniknie.

Zapamiętaj, że woda występuje w przyrodzie w trzech postaciach. Pokazuje to rysunek poniżej.

1 1

Przeczytaj czytankę „Błękitna planeta” na stronie 34 i 35. Odpowiedz na pytanie:

- dlaczego Ziemię nazywamy błękitną planetą?

- co by się stało, gdyby zabrakło wody na Ziemi?

Na drugie pytanie znajdź dokładną odpowiedź w tekście czytanki i przepisz to zdanie do zeszytu w linie.

Teraz zapoznaj się z informacjami dotyczącymi maszyn napędzanych wodą.

Woda jest bardzo potrzebna i pożyteczna. To już wiesz. Musisz także wiedzieć, że woda ma też niszczycielską moc i może być wielkim zagrożeniem. Obfite opady lub nagłe topnienie śniegu może spowodować powstanie powodzi. To właśnie podczas powodzi woda pokazuje swoją niszczycielską moc. Możesz to zobaczyć na zdjęciach poniżej.

1 2

1 3

W takich przypadkach ludzie muszą ewakuować się w bezpieczne miejsca i czekać, aż poziom wody opadnie. Na szczęście takie sytuacje nie zdarzają się często.

Wykonaj zadania 1, 2 i 4 w kartach polonistycznych na stronie 36 i 37.

Chętni uczniowie mogą przeprowadzić doświadczenie opisane w zadaniu 3 na stronie 37 pod warunkiem, że macie w zamrażarce kostki lodu.

Naucz się pięknie czytać czytankę „Błękitna planeta”. Możesz nagrać filmik i mi przesłać Lub pochwal rodzicom, jak pięknie potrafisz czytać.

Miłej nauki.

 

 



 

02. 04. 2020r.

Dzisiejszy temat dnia brzmi : „Ptaki wracają”

Na początek rozwiąż zagadkę:

Jest nim wróbel i kukułka, nad głowami kręcą kółka, śpiewem czas nam umilają, w gniazdkach domki swoje mają.

Już wiesz co jest rozwiązaniem zagadki?

No oczywiście, że ptaki.

Mam nadzieję, że po dzisiejszych zajęciach zapamiętasz i wymienisz nazwy kilku ptaków wracających do nas wiosną z ciepłych krajów, także rozpoznasz je po wyglądzie.

Zapoznaj się z treścią wiersza w podręczniku na stronie 32.

Jakie ptaki w tym wierszu śpiewem witały wiosnę? Ile tych ptaków było?

Na zdjęciach poniżej zobacz jak te ptaki wyglądają i czym się od siebie różnią.

pt1

pt2

pt3

Przyjrzyj się dobrze nazwom tych ptaków, szczególnie zwróć uwagę na wyraz trznadel i zapamiętaj pisownię tych wyrazów.

W zeszycie w linie przepisz i uzupełnij zdanie:

Wiosnę śpiewem witały ptaki: …….., ………. , ………. , ………. , ………. .

Czy znasz inne ptaki, które jesienią odlatują do ciepłych krajów, a wiosną do nas wracają?

Oto niektóre z nich.

Popatrz na ilustracje poniżej i sprawdź, które ptaki potrafisz rozpoznać.

pt4

pt5

pt6

pt7

Oczywiście jest jeszcze wiele innych ptaków, które wracają wiosną do naszego kraju. Postaraj się zapamiętać te najbardziej znane.

Napisz w zeszycie kolejne zdanie i uzupełnij nazwy ptaków, które pamiętasz:

Wiosną do Polski wraca: ……, ……… , ……… , ……….. , ……….. .

Wykonaj zadania z kart polonistycznych na stronie 34 i 35. Dokładnie czytaj polecenia. Za zadania 2 i 3 otrzymasz ocenę do dziennika. Powodzenia.

Dla ciekawych: W Internecie na kanale youtube możesz znaleźć i posłuchać odgłosy ptaków, o których dzisiaj była mowa.

 



Na dzień 01.04.2020 r.

Przeczytaj fragment wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej.

„Wiosna”

Już słoneczko mocniej grzeje,

już na wierzbach kotki rosną –

czas się wybrać na wycieczkę,

aby się przywitać z wiosną. …

_Witam! Witam was serdecznie

I zapraszam do zwiedzania.

Spójrzcie w lewo, spójrzcie w prawo –

Tyle jest do oglądania!

- Jeszcze śnieg gdzieniegdzie leży,

A już żuczki po nim łażą…

O! Przebiśnieg się przebija!

Wkrótce kwiatki się ukażą!

Słońce ciepłym głosem woła:

- Wstawać, śpiochy! Nie marudzić!

Trzeba zabrać się do pracy!

Pora się do życia budzić! …

Sprawdź czy potrafisz odpowiedzieć na pytania;

- Do czego zachęca nas autorka wiersza?

- Do czego nawołuje słońce?

- Jakie zmiany zachodzące w przyrodzie opisane są w wierszu?

Nie możemy wyjść na spacer na łąkę, ale możemy przywołać nasze wspomnienia. Popatrz na wiosenną łąkę przedstawioną na ilustracji w podręczniku na stronach 30 i 31. Potrafisz nazwać przedstawione tam kwiaty?

Zobacz ilustracje tych kwiatów i ich nazwy poniżej i sprawdź czy udało ci się rozpoznać chociaż jeden.

kl1 11

kl1 12

zawilec

kl1 13

Właśnie widzisz wiosenne kwiaty. Pomyśl, co jeszcze możemy zrobić, żeby je bardziej poznać? Czy przyszło ci do głowy, że możemy je powąchać lub dotknąć ( ale nie zrywać bo są pod ochroną). Jeśli tak to świetnie. Cały otaczający nas świat możemy poznawać w różny sposób. Możemy coś zobaczyć, powąchać, dotknąć ? czy wiesz co jeszcze możemy zrobić, żeby coś poznać? … Oczywiście możemy jeszcze słuchać i nawet spróbować jeśli coś jest jadalne.

Na przykład:

- że cukier jest słodki, a sól słona rozpoznamy za pomocą smaku,

- odgłosy zwierząt, dźwięk instrumentów rozpoznamy za pomocą słuchu

- że kamień jest twardy, lód zimny poznamy za pomocą dotyku

- zdjęcie, książkę – poznamy za pomocą wzroku

- zapach ciasta, kwiatów – rozpoznamy za pomocą węchu.

Są to nasze zmysły. Tak więc poznawanie świata jest możliwe dzięki naszym zmysłom.

kl1 14

A co to? Każdy zmysł ma swój narząd. To dzięki tym narządom odbieramy bodźce z zewnątrz.

kl1 15

I tak:

- narządem słuchu jest ucho

- narządem wzroku jest oko

- narządem węchu jest nos

- narządem smaku jest język

- narządem dotyku jest skóra

Czasami używamy kilku zmysłów, żeby dokładnie coś poznać.

Na podstawie wcześniejszych informacji uzupełnij notatkę i przepisz zdania do zeszytu w linie.

Świat poznajemy za pomocą ……… . Mamy …..(ile?) zmysłów. Są to: ……. , …….., ………. , ………., ………. .

Wykonaj ćwiczenia w kartach polonistycznych na sronie 32 i 33.

 

 



Na dzień 31.03. 2020r.

Rozwiąż łamigłówkę. Przerysuj ramkę do zeszytu w linie i wpisz kolejne litery. Cyfra w nawiasie określa, o którą literę chodzi.

  1. Tablica (5)
  2. Gumka (2)
  3. Ławka (4)
  4. Zadanie (6)
  5. Kreda (3)
  6. Rower (1)
  7. Zegar (2)
  8. Lektura (3)

C

             
  1.                  2.                   3.                     4.               5.                     6.                     7.                     8.

Jakie wyszło ci hasło?

Dziś właśnie poznasz Cukierka. Zwróć uwagę, że Cukierek napisany jest wielką literą. Wiesz dlaczego? Bo jest to imię bohatera książki, której fragment za chwilę poznasz. Kim jest Cukierek i kto się nim zaopiekuje dowiesz się jak przeczytasz samodzielnie lub poprosisz kogoś starszego o przeczytanie czytanki w podręczniku na stronie 28 i 29. Twoja czytanka to tylko fragment książki pod tytułem „Cukierku, ty łobuzie”, którą napisał Waldemar Cichoń. Jeśli chcesz poznać dalsze losy Cukierka i jego przygody zapraszam do czytania w wolnych chwilach całej książki. Możesz ją znaleźć poniżej.

Lektura na wolne chwile >>>>

Jeśli znasz już treść czytanki zastanów się czy potrafisz odpowiedzieć sobie na pytania umieszczone w zadaniach od 1 do 4 pod czytanką.

Otwórz teraz karty polonistyczne na stronie 30 i 31 i wykonaj zadanie numer 6 i 8.

Do zeszytu w linie wpisz następującą notatkę i uzupełnij zdanie:

Autor: Waldemar Cichoń

Tytuł: „Cukierku, ty łobuzie”

Cukierek to malutki ……. . Jego nowym opiekunem został …….. .

Posłuchaj teraz nagrania odgłosów zwierząt. Potrafisz je rozpoznać?

Tu nagrania zwierząt >>>>

Sprawdź czy udało ci się rozpoznać bezbłędnie wszystkie.

Koń, krowa, baran, świnia, kogut, kura, kaczka, indyk, gęś, pies, kot.

A teraz zapoznaj się z treścią wiersza.

Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa- łaciate cielątko
Koza- rogate koźlątko
Owca- kudłate jagniątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Gąska- puchate gąsiątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa- łaciate cielątko
Koza- rogate koźlątko
Owca- kudłate jagniątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Gąska- puchate gąsiątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę- łaciate cielątko
Kozę- rogate koźlątko
Owcę- kudłate jagniątko
Świnkę- różowe prosiątko
Kurkę- pierzaste kurczątko
Gąskę- puchate gąsiątko
Kaczkę- płetwiaste kaczątko
Znalazło mamę każde dzieciątko!

Poniżej wskaż na ilustracjach i nazwij zwierzęta występujące w wierszu.

kl1 1

kl1 2

kl1 3

kl1 4

kl1 5

kl1 6

kl1 7

kl1 8

kl1 9

O jakich zwierzętach nie było mowy w wierszu, a są na obrazkach? Jak się nazywa ich potomstwo? Oczywiście młody koń to źrebię lub źrebak, a młody kot to kocię lub kociątko.

Wykonaj zadanie numer 9 w Kartach polonistycznych na stronie 31.

Co pamiętasz z dzisiejszych zajęć?

 



Dzień zajęć 30.03.2020r.

Dziś poznasz inny sposób zapisania głoski ź. Pamiętasz czytankę o źrebaku? Otwórz czytankę na stronie 26 i obejrzyj ilustrację. Widzisz na niej chłopca, który niesie źrebakowi worek z jedzeniem. Ten chłopiec ma na imię Kazio, a w worku ma ziarno.

Porównaj wyrazy źrebak i ziarno. Każdy z tych wyrazów zaczyna się tą samą głoską, ale za każdym razem ta głoska jest zapisana w inny sposób.

Popatrz na wyraz

źrebak

Wymień kolejne głoski i popatrz na kolejne litery. Ź znajduje się przed r. R jest spółgłoską, dlatego z zostało zmiękczone kreseczką.

A teraz popatrz na wyraz

ziarno

Wymień kolejne głoski i popatrz na kolejne litery. W wyrazie ziarno mamy 5 głosek, a liter – 6. W tym wyrazie z zostało zmiękczone przez i. Domyślasz się dlaczego? Zasad jest taka sama jak w przypadki zmiękczenia ś  - si, ń  - ni.

Jeśli głoska miękka występuje przed samogłoską, to zmiękczamy ją za pomocą i.

W wyrazie ziarno głoska „zi” występuje przed a, które jest samogłoską, dlatego też występuje tu zmiękczenie za pomocą i.

Mamy więc dwa jednakowe dźwięki, ale dwa różne zapisy

ź     zi

Otwórz teraz karty polonistyczne na stronie 28 - 29, wykonaj ćwiczenie 1, 2, 3 i 4. Zwróć uwagę, że w ćwiczeniu 2 liczymy głoski, a w ćwiczeniu 3 sylaby. Głoski wyliczaj na palcach, a sylaby wyklaskuj – wtedy się nie pomylisz.

Zapoznaj się z treścią czytanki w podręczniku na stronie 27. Wyszukaj w tekście wyrazy z „zi” i zapisz je z zeszycie w linie. Znajdź w czytance informacje i odpowiedz na pytania:

Co ma Kazio dla źrebaka?

Jak ma na imię źrebak Kazia?

Odpowiedzi zapisz w zeszycie w linie. Pamiętaj, że:

- na pytania odpowiadamy pełnym zdaniem,

- zdanie zawsze zaczyna się wielką literą, a kończy kropką.

- wszystkie imiona zawsze piszemy wielką literą.

Powodzenia.

Dla utrwalenia pisania „zi” wykonaj ćwiczenie 5 a stronie 29 kart polonistycznych.